Myytti 3 - Työmatkailu vaatii lentämistä

Lentovero Anun työelämäkuva.jpeg

Yritykset ja muut työyhteisöt selviävät hyvillä etäyhteyksillä pitkään, mutta välillä täytyy tavata paikan päällä. Miten pitkät työmatkat hoidetaan ilman lentämistä?Pohjoisesta käsin töitä tekevä konsultti joutuu edistämään projektejaan viikoittaisilla työmatkoilla. Reissaamiseen tuhrautuu kokonaisia päiviä, ja työpinot odottavat toimistolle palaavaa. Mitä jos näin ei tarvitsisi olla?

Ajankäytön voi järjestää paremmin toimivien etäyhteyksien ja junamatkojen avulla,  niputtamalla kokouksia yhteen ja hoitamalla töitä ja palavereita matkojen aikana. Junamatkustaja nukkuu yönsä hyvin junassa, säästää aikaa ja herää töihin perillä keskellä kaupungin keskustaa.

Junassa töitä voi tehdä yhtäjaksoisesti ja kätevämmin kuin muissa kulkuvälineissä. Työskentelyhytit ja Duetto Plussan tavallista leveämmät pöydät ja lokoisammat tuolit sekä ohi vilisevä metsä kirvoittavat ainakin kirjoittajan mieltä. Junassa pystyy järjestämään myös kokouksia. VR:llä on jopa oma loungensa varattavissa kokousmatkustajille. 

Lue lisää aiheesta:

https://www.vr.fi/cs/vr/fi/kokous_junassa

Kun otetaan huomioon odotusajat ja matkat lentokentille ja sieltä pois, lentomatkustaminen ei välttämättä olekaan paras vaihtoehto työtehon kannalta. Matkustussäännöt ja päivärahakäytännöt tukevat vielä monessa kohtaa lentämistä, mutta keskustelua kannattaa viritellä asioiden muuttamiseksi. Voisitko sinä olla organisaatiossasi se edelläkävijä, joka tekee periaatepäätöksen lentämättömyydestä?

Anu Säilynoja

Kirjoittaja on arkkitehti ja Dodon aktiivi. Anun mielestä kestävien valintojen ei tarvitse olla kurjistelua vaan parannus elämänlaatuun. Hän valitseekin työmatkoillaan junassa työskentelyn säästääkseen kaikkien aikaa.