På svenska

 
 

Flygtrafiken förstärker klimatförändringen. Flygbranschen växer snabbt och dess utsläpp är stora jämfört med andra trafikformer. Det behövs en kraftigare klimatpolitik för att stoppa klimatförändringen, annars så står jorden inför katastrofala förändringar. Flygskatten är ett effektivt sätt att minska på flygtrafikens utsläpp.

Flygtrafiken beskattas betydligt mycket lättare än andra trafikformer som använder fossila bränslen. Flygbränslet beskattas inte alls och den internationella trafiken är befriad från moms på flygbiljetter. Det är därför motiverat att införa en skatt på flygresor.

Över hälften av finländarna understöder en flygskatt (Helsingin Sanomats och Suomen Luontos enkäter 4.5.2018). De flesta partierna gör trots det ingenting för att en flygskatt skall införas.

Nu är det dags att bygga upp ett politiskt tryck till stöd för en flygskatt. Flygskattekampanjen samlade in namn på ett medborgarinitiativ för en flygskatt 2.5.-2.11.2019. Över 55000 finländare skrev under initiativet och det tas upp för behandling i riksdagen. Riksdagsbehandlingen sker år 2020.

En flygskatt finns i bl.a. Sverige, Norge, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Vi vill att Finland skall ansluta sig till det här sällskapet. De europeiska exemplen visar att det är fullt möjligt att införa en flygskatt i Finland. En flygskatt enligt den svenska modellen och, som gäller både inrikes- och utrikesflyg, är juridiskt möjlig även i Finland.

Flygskattekampanjen stöds av Jordens vänner, Luonto-Liitto, Dodo, Greenpeace, Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi, Lentolakko, SKEY - Suomen kestävän elämäntavan yhteisöt ry, Ilmastoveivi 2019, Ilmastoinfo och Ilmastovanhemmat.