Lentämisen ongelmat on puitava tarkkaan ennen massiivisia tukitoimia

fusion-medical-animation-rnr8D3FNUNY-unsplash.jpg

Koronaepidemian leviäminen Suomeen katkaisi lentoveroaloitteen käsittelyn eduskunnassa. Aloitteen vireillepanijoiden kuuleminen (asiantuntijalausunto) olisi ollut 24.3., mutta se peruttiin eikä uutta kuulemisaikaa ole tiedossa. 

Lentämistä on vähennettävä. Tämä on lentoveroaloitteen ykköstavoite, ja tässä uudessa tilanteessa se on entistäkin ajankohtaisempi ja tärkeämpi. 

Lentämisen ongelmat on puitava tarkkaan ennen massiivisia tukitoimia. Lentoala on ollut ylikilpailtu ja haavoittuvainen. Lentoalan on myös ollut vaikeaa ellei mahdotonta yltää sellaisiin päästövähennyksiin, joilla tuettaisiin kansainvälisten ilmastotavoitteiden toteutumista. Lentoalan kannattavuus on perustunut jatkuvaan kasvuun. 

Koronanjälkeisessä jälleenrakentamisessa yhteiskunnilla ei mistään näkökulmasta tarkasteltuna ole varaa elvyttää lentoalaa entiselleen, pöhöttyneeksi, ilmastotavoitteita kiertäväksi suurbisnekseksi. Täytyy määritellä selvästi, mikä osa lentämisestä on tarpeellista. Ei-välttämättömistä lennoista on maksettava niiden todellisten kustannusten ja ilmastovaikutusten mukainen hinta. 

Verovaroin tulisi pelastaa ensisijaisesti yhtiöitä, jotka ovat maksaneet veroja. Lentämisen verovapaus on käytännössä merkinnyt huomattavaa tulonsiirtoa vähän lentäviltä köyhiltä paljon lentäville rikkaille jo ennen koronakatastrofia. Jos valtiontakaukset toteutetaan suunnitellussa mittakaavassa, tämä tulonsiirto entisestään kasvaa. Järjestelmä, jossa veropinnareita pelastetaan verovaroin, ei toimi. 

Verovarat eivät tietenkään edes riitä. On lainattava tulevilta sukupolvilta. Tällä keinolla tulisi pelastaa ensisijaisesti yhtiöitä, jotka rakentavat kestävää tulevaisuutta. Hiilineutraalius on paitsi kaunis sana myös välttämätön saavuttaa – mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Miksi lapsemme lainaisivat rahojaan hankkeisiin, jotka vaarantavat heidän tulevaisuutensa aiheuttamalla ilmastokatastrofin?

Koronakriisin myötä öljyn hinta on romahtanut, mikä voi entisestään lisätä lentoliikenteen kilpailuetua verrattuna koronakriisistä yhtä lailla kärsineeseen ympäristöystävälliseen sähköjunaliikenteeseen. Tämä pitäisi muistaa lentoliikenteen tukien tarpeellisuutta arvioitaessa. Ensimmäinen askel lentämisen vähentämiseksi on lentämisen verotukien ja suorien tukien poistaminen. Tämä tarkoittaa nykyään verovapaan lentokerosiinin verottamista samalla tavalla kuin muitakin liikennepolttoaineita. Lisäksi myös ulkomaille lentämisestä pitää periä arvonlisäveroa kuten muustakin liikenteestä.

Jatkossa lentämisen riskit myös muiden kuin ilmastovaikutusten osalta on otettava uudenlaiseen tarkasteluun. Junilla ja busseilla ihmisten tai tautien liikkuminen ei ole yhtä nopeaa. Miten voidaan ehkäistä epidemioiden leviämistä, jos lentomatkustusta ei rajoiteta? Nykyisenlaisen lentoliikenteen vallitessa on täysin mahdotonta pysäyttää epidemioita rajoilla. Voidaanko lentomatkustusta ylipäänsä olla rajoittamatta? 

Koronavirus saattaa pysyvästi muuttaa maailmaa. Virus ehkä jatkaa elämäänsä kuten kausi-influenssat, muuntautumalla jatkuvasti niin, etteivät rokotteet pysy perässä. Jossain päin maailmaa olisi silloin kaiken aikaa epidemia käynnissä. Immuniteetti Sarsia vastaan kesti 2 - 3 vuotta. Kuinka kauan kestää immuniteetti uutta koronavirusta vastaan? Maailma, johon korona jää pysyvästi, on vaarallisempi. Matkustamisen riskit kasvavat. Mahdollisuus tuoda tappava ja tarttuva tuliainen käy todennäköisemmäksi. Vaikka tästä pandemiasta selvittäisiin, seuraava saattaa piankin olla ovella. 

Sosiaalisessa mediassa leviävässä viestissään intialainen lääkäri muistuttaa, että mahdollisuus eristäytyä on etuoikeus. Suurella osalla maailman väestöstä ei ole itsensä suojaamiseen sopivia tiloja, ei mahdollisuutta pestä käsiään jatkuvasti, ei desinfiointiaineita eikä varaa jäädä kotiin. Sairaus, jota vauras väestö on levittänyt lentelemällä ympäri maailmaa, saattaa tappaa miljoonia köyhiä. 

Mahdollisuus edes yrittää suojautua on etuoikeus, jota emme saa pitää itsestään selvänä, ja pyrkimys suojella jatkossa koko maailman väestöä velvollisuus, jota emme voi väistää. Aloitetaan yksinkertaisimmasta päästä: lentämistä on vähennettävä. 

Lentovero-kansalaisaloitteen kampanjaryhmä

Lentovero -kansalaisaloite